آیلتس 3
آخییییییییییش خیالم راحت شد بالاخره پستشون کردم رفت ، مدارکم رو میگم . دیدم اگه زیادی دست دست کنم کارم میخوره به ۲۰۰۷ و معلوم نیست DIMA چیکار میخواد بکنه . اینطور که معلومه متقاضی خیلی زیاد شده و ممکنه که مراحل مشکل و پیچیده مهاجرت استرالیا از اینی که هست مشکل تر بشه.سیل ایرانی جماعت که از همین اینترنت و اونهایی که برای مهاجرت استرالیا میلاگند مشخصه . بعضی مواقع فکر میکنم که نکنه مسئولین محترم و دلسوزان جمهوری اسلامی پا پیش بگذارند و یکجورایی کار ما رو خراب کنند؟؟؟؟؟!!!! مثل جریان گلد کوئیست داره میشه این استرالیا . البته یادمه که یکبار از رئیس جمهور محترم ! سوال شد که شما کاری نمیخوایند برای جلوگیری از خروج افراد متخصص از مملکت بکنید ؟ ایشون فرمودند" مردم ما آزادند که هر کجا میخواند برند ، این تازه نشون میده چقدر دمکراسی در ایران جاریه !"
بگذریم . گفته بودم که یه پست در مورد خود امتحان آیلتس مینویسم . راستش فکر نکنم چیز بدردبخوری از توی این پست دستگیرتون بشه ولی خوب تحویل بگیرید امتحان من با بریتیش کنسل بود ، اون موقع (شهریور) ۱۳۵ تومن هزینه ثبت نام بود و هر کی میخواست لیسنینگش با گوشی باشه ۵ تومن باید میگذاشت روش ، حالا نمیدونم چنده ولی شنیدم خیلی شلوغ شده و برای ثبت نام باید خیلی بدبختی کشید. تا شهریور که اینطوری نبود .
اول از همه خودم رو به تقوا دعوت میکنم بعد شما رو و بهتون توصیه میکنم اگه تو شهر خودتون امتحان برگزار میشه بیخود پا نشید برید پایتخت ، من این اشتباه رو مرتکب شدم و پاشدم از نصف جهان بیخود و بیجهت رفتم تهران (نمیدونستم که تو اصفهان هم برگزار میشه ) و صد در صد تو امتحانم هم اثر داشت چونکه صبح با خستگی راه نشستم سر امتحان و برای امتحان اسپکینگ هم که یک روز بعدش انجام شد بیخود معطل شدم .
رفتیم داخل و بعد از نشون دادن پاسپرت(نمیدونم چرا شناسنامه یا کارت ملی قبول نمیکردند) و چک شدن کامل با یک شماره مخصوص به خود وارد سالن شدیم . صندلیها از قبل شماره شمارو داشت و امکان انتخاب جا نداشتید . از بخت بد صندلی من صاف جلوی کولر بود و خیلی اذیتم میکرد ، از یکی از خانمهای ناظز خواستم که صندلیمو عوض کنه گفت که نمیشه و باید صبر کنم دست آخر اگه کسی غایب بود برم رو صندلیش - با اینکه همه اونجا فارس بودند(بغیر از یه پیر زن انگلیسی) کسی فارسی حرف نمیزد - بالاخره یکی پیدا شد که بر عکس من از باد کولر خوشش میومد و جامون رو عوض کردیم .
امتحان با یک ساعت تاخیر شروع شد،اول گوشیهامون رو تست کردیم که خیلی عالی و با کیفیت بود (با اینکه بیسیم بود) لیسنینگش خیلی عالی بود و مشکلی پیش نیومد و اینجانب با اعتماد بنفس کامل جوابها رو دادم و نمره ۶.۵ رو گرفتم ولی جای دشمنتون خالی ریدینگ که شروع شد از همون ابتدای کار سلف کانفیدنسمون خراب شد رفت پی کارش ! یک ساعت شب اول قبر کامل رو پشت سر گذاشتم ، نمیدونم چرا اینطوری شدم !؟ به جون عزیزترین کسم که احمدی نژاد باشه خیلی سخت بود . من یه روشی برا خودم داشتم و اون اینکه از آخرین بخش شروع میکردم و سوالهای ـ ترو و فالز- رو میگذاشتم اگه وقت باقی میموند جواب میدادم . همین روش هم نجاتم داد . ۱۰۰ در ۱۰۰ موقع تصحیح کردن با ضریب نمره شما رو حساب میکنند ، یعنی اینکه دو بخش آخری که سخت تره نمرش هم بیشتره ، من بعد امتحان هر طور حساب کردم حداکثر ۲۰ یا ۲۲ تا از سوالها رو جواب داده بودم ولی خوب از ریدینگ ۶ آوردم ! در مورد - ترو و فالز - ها هم اخر سر که وقت کم میاد که همیشه هم کم میاد همه رو چشم بسته میزدم فالز - چونکه مثلا" اگه ۶ تا سوال بود به تجربه بهم ثابت شده بود دو یا سه تاش فالز بود ! همین کار رو هم کردم ( یوقت یکی درمیون ترو و فالز و نات گیون نزنید ها ، اونطوری ممکنه همه رو اشتباه بزنید)
بلا فاصله بعد از ریدینگ رایتینگ شروع شد . دیگه اعتماد بنفسه سر ریدینگ حسابی پکیده بود و هر طوری بود رایتینگ رو جمعش کردم - خیلی بهتر بود اگه ریدینگ رو آخر سر میگذاشتند که روی بقیه اسکیلها اثر نگذاره - موقع امتحان یکنفر بفاصله یک ربع یک ربع زمان رو اعلام میکرد ، واقعا مهمترین چیز همین زمانه ، اگه با حساب کتاب پیش نرید زمان کم میارید. از این یکی هم ۶ آوردم.
برای هر کدوم از اسکیلها زمان مشخص شده رو بخوبی ناظرین اعمال میکردند . حتی نمیگذاشتند ۲۰ ثانیه اضافه تر بشه . البته همون اول کار شما یک زمانی دارید که مشخصات خودتون رو بدقت روی پاسخنامه ها وارد کنید . این کار با وسواس خاصی توسط ناظرین آموزش داده میشد و یکی یکی میومدند چک میکردند که یکوقت اشتباه نکنید . سوالات روی برگه های معمولی نبود ، روی مقوا های رنگی خیلی با کیفیت چاپ شده بود که بعد از امتحان هم نمیگذاشتند با خودمون بیرون بیاریم.
همون روز امتحان روز و ساعت اسپیکینک رو مشخص کردند ، از من فرداش ساعت ۱۵:۲۰ بود که سر ساعت هم انجام شد . همونطور که میدونید اسپکینگ آیلتس شامل سه بخشه، ولی از من دو بخش بیشتر نبود ! همون اول کار اگزمینره اسمم رو که پرسید رفت سراغ کارتها و بعدش هم شروع کرد یکسری سوالات عجیب غریب که اصلا ربطی به کارت من نداشت پرسید و هرچی که من جواب میدادم اونم هی سوالهاش رو سخت تر میکرد تا جاییکه میدید طرف کم میاره و اونجاست که نمره اسپکینگ مشخص میشه . خوشبختانه قبل از اینکه من کم بیارم زمان کم اومد و اینم بخیر گذشت و نمره ۷ رو گرفتم.
من یه چیز رو نفهمیدم و اون اینکه چرا قبل از امتحان اسپیکینگ ازم خواستن دسته کلید اگه دارم تحویل بدم ! آخه با دسته کلید چه خلافی میشه کرد؟ سر جمع دستشون درد نکنه امتحان خوبی رو برگزار کردند و نمره اورآل ۶.۵ برای من که میخواستم با ویزای کار برم از سرشون هم زیادی بود .حالا که ورق برگشته و ما هم منتظر پرمننت هستیم .
التماس دعا