دوستانی که تازه استارت کارو زدن خیلی سوال دارند ، من خودم اولش دربدر یکی بودم که این قضیه آیلتس رو برام روشن کنه . دفعه اول که یکی رو دیدم که تو امتحان آیلتس شرکت کرده کلی ذوق زده شدم و باولع تمام شروع کردم سوال پیچش کرن ! بگذریم ، میخوام جریان خودم رو بنویسم و اینکه چطوری میشه نمره دلخواه آیلتس رو گرفت . البته این پست به تقاضای شما دوستان نوشته میشه که امیدوارم بدردتون بخوره.
آیلتس چی دیگه ؟ چطوری باید شروع کرد؟ چقدر طول میکشه دورش؟ روزی چند ساعت؟ چه کتابهایی باید خوند؟ لیسنینگ رو چیکار کنم؟ غلط املایی ها رو چیکار کنم ؟ و..... اصلا" میشه تو این مدت کم؟
اینها سوالهایی بود که من چهار ماه قبل از اینکه سر امتحان آیلتس بشینم دنبال جوابش بودم. حدود دوسال میشد که از زبان دور بودم ، کتابهای intrechange رو در یه موسسه زبان خونده بودم . کلاسهای آیلتس من با این پیش زمینه شروع شد . بنظرم این سه تا کتاب رو هر کی تموم کرده باشه تقریبا" همه چیز رو در مورد قواعد زبان و مکالمه در حدی که از پس اموراتش بر بیاد میدونه اینا رو میگم که براتون روشن بشه من در چه حدی بودم که شروع کردم به آیلتس خوندن. با یه امتحان سطح نشستم سر یه کلاس preielts که حدود یک ماه و نیم طول کشید و کتابهای reading through intreraction 2 , test your listening , listen here رو تموم کردیم برای اسپیکینک هم بصورت فری دیسکاشن بود . مقدمات پاراگراف نویسی هم بود که چون کلاسها چهار روز در هفته بود هفته ای چهار تا پاراگراف ۱۵۰ کلمه ای مینوشتم و استاد هم تصحیح میکرد. روزی سه چهار ساعت هم خودم تو خونه تمرین میکردم و لغت حفظ میکردم تا اینکه وارد خود دوره آیلتس شدیم که کلا" دو ماه و ده روز طول کشید . ماه اول اسپکینک همونطور گذشت ولی اون سه تای دیگه خیلی تغییر کرد ، میشه گفت هر جلسه یه امتحان آیلتس میدادیم سوالها هم بصورت جزوه زیراکس شده بود که استاد میگفت نمونه سوال امتحانهای قبلی آیلتسه و کتابهای کمبریج و ... همین کتابهایی که از آیلتس بصورت رنگ و وارنگ تو بازار هست همشون هم با یکم پس و پیش یکیه. رایتینگ هم بصورت essay بود که باید یه متن حداقل ۲۵۰ کلمه ای رو با سازمان بندی خودش تو خونه مینوشتیم . خلاصه اولش کار خیلی مشکل بود من با خودم میگفتم یعنی میشه ۴.۵ بیارم؟ !
خدمت دوستان عرض شود که همه چیز بستگی داره به اراده خودتون ، استاد میگفت که چون شما برای ویزای کار نمره میخوایند کلاس طوری تنظیم شده که شما ۵ رو بیارید ولی خوب من تصمیم گرفتم که بزنم تو گوش ۶ و از کارم استعفا دادم و دو ماه آخر رو چسبیدم به آیلتس ، بمعنای واقعی کلمه خر خون !
یکماه بعد هم گذشت و من همچنان با نمرات خراب ولی با امیدواری تمام ادامه دادم . از بابت اسپکینگ خیالم راحت بود چون که سه نفر بودیم که بعد کلاس حدود سه ساعت باهم تمرین میکردیم و در حد ۶ نمره امتحان آزمایشی داشتم . رایتینگ هم مرتب مینوشتم و خیلی پیشرفت کرده بودم بخصوص از لحاظ زمان که خیلی مهمه، باور کنید یک ماه قبلش که تازه پاراگراف نویسی رو شروع کرده بودم ۲ ساعت به یک پاراگراف ۱۵۰ لغتی ور میرفتم آخرش هم کلی ایراد داشت ولی این آخریها دیگه غمم نبود هر موضوعی که استاد میداد ۴۵ دقیقه ای یه مقاله ۳۰۰ کلمه ای براش مینوشتم با اشکالات کم ، باورم نمیشد چونکه حتی به فارسی هم یه همچین مقاله هایی بخوای بنویسی کلی طول میکشه ولی انگار انگلیسیش راحت تر بود ! البته به این مفتیها هم نیست که فکر کنید ها، خیلی باید زحمت کشید . فقط مونده بود لیسنینگ و از همه بدتر ریدینگ که تا اون روز آخر هم خیالم بابتش راحت نبود. حالا با این دوتا ظرف مدت کمتر از یکما چیکار کردم بماند برا پست بعد که زیاد هم طولانی نشه .