خوب داشتم میگفتم که یکماه مونده بود به امتحان و هنوز مشکل ریدینگ و لیسنینگ داشتم ولی خوب راهشو پیدا کرده بودم حیف که زمان کم بود . اگه زمان داشته باشید بهترین کار اینه که یکسری کتاب بگیرید که شامل متن انگلیسی باشه و نوار /سی دی باشه خیلی بهتره ، گوش میدید و مینویسید / انقدر عقب وجلوش میکنید تا حداکثر اون چیزی رو که باید فهمیده باشید . عجله نکنید و یکم حوصله بخرج بدید و فوری نرید سراغ متن . هرچی که شنیدید بنویسید و سعی کنید که از نظر املایی هم درست بنوسید تا به رایتینگتون هم کمک بشه . بعدش برید سراغ متن و ببینید که اشکال کارتون کجا بوده هم از نظر املایی چکش کنید . اگه زمان کم دارید باید تکنیکی کار کنید چطوری ؟ اینو دیگه باید تو کلاس معلمتون بهتون یاد بده و یکمیش هم خودتون تجربه کنید. بنظرم مهمترین چیز اینه که اول خوب سوال رو متوجه بشید این از متوجه شدن خود لیسنینگ هم مهمتره . اگه سوال رو خوب بخونید بعضی از سوالها رو میشه بدون اینکه چیزی در موردش شنیده باشید بصورت منطقی و نسبت به سوالهای دیگه جواب داد / البته من این آخریها دیگه مثل موقعی که تازه دوچرخه سواری یاد گرفته بودم و خودمم هم نمیدونستم چطوری دوچرخه رو میروندم جواب لیسنینگ ها رو میزدم ! دست آخر اگه در مورد یک سوال  به هیچ نتیجه ای نمیرسیدم یکچیزی از خودم مینوشتم یا در مورد سوالهای چند گزینه ای اون جوابی که بلند تر بود رومیزدم چون اکثرا" طولانی تره درسته .موقع شنیدن فقط جواب سوال رو میشنیدم و بس چون سوال رو قبلش میخوندم و منتظر جواب بودم . مثلا اگه جواب یه اسم یا تاریخ خاصی بود منتظر اون کلمه میشدم . به استرس کلمات خیلی باید توجه کرد چون معمولا" اون کلماتی که مهمتره بلند تر هم تلفظ میشه ./خلاصه که باید تمرین کرد . اینو هم بگم که فیلم زبان اصلی دیدن و ... برای آیلتس و تو این زمان کم به هیچ دردی نمیخوره . بیخود وقتتون رو تلف نکنید .

اما ریدینگ تا اخر کار برام غیر منتظره بود . یکبار خوب میزدم یکبار بد ، خیلی هم تمرین میکردم و همش دنبال تکنیکهای کار بودم ولی خوب کاریش نمیشد کرد تو این مدت کم باید باش کنار میومدم. ریدینگ رو واقعا باید طولانی مدت کار  کرد بخصوص کسی که میخواد اکادمیک امتحان بده به این مفتیها نیست که ، باید ذهنتون مثل یک دیکشنری عمل کنه و لغت بلد باشید . چشمتون هم باید روی خطوط حرکت کنه و مکث نکنید تا زمان کم نیارید . من شروع کردم متنهای سنگین خوندن و چون زمانم کم بود کاری با لغاتی که نمیدونستم نداشتم . مثل لیسنینگ اول سوالها رو با دقت میخوندم و بعدش توی متن فقط دنبال جواب بودم . این کتاب  reading through intreraction 3  واقعا" متنهای سنگینی داره حیف که مثل خیلی از کتابها جواب سوالها رو آخرش نداشت . یکهفته مونده به امتحان کتاب کمبریج ۵ رو که تازه اومده بود گرفتم و با یکی از بچه ها نشستیم کار کردن ، متنهای آکادمیکشو حدود ۲۴ و جنرالشو حدود ۳۰ میزدیم . دونفری کار کنید که خیلی بهتره برای لیسنینگ میشه تنهایی کار کرد ولی ریدینگ بهتره که زمان بگیرید و تنها کار نکنبد /  برای همه چهار تا اسکیل خودتون رو لای منگنه بگذارید و زمان رو حتی درتمرینها هم دست کم نگیرید .

دیگه وقت تموم شد و باید میرفتم امتحان میدادم . تقریبا" از ۶ مطمئن بودم بجز ریدینگ ! اسپیکینگ رو که حسابی استاد کرده بودم و روی ۷و۸ حساب میکردم رایتینگ رو هم همینطور ، آخرین امتحان آزمایشی که دادم overall ۷ شدم . 

پست بعدی از خود امتحان آیلتس مینویسم