گرفتن گواهینامه رانندگی استرالیا 2
اینجا موقع رانندگی شما تو هر تغییر جهتی باید نقاط کور اطراف خودتون رو چک کنید . به اینصورت که سر رو کاملا باید برگردونید به سمت چپ یا راست و نگاه کنید که کسی یا وسیله نقلیه ای نباشه .من موقع رانندگی ۴-۵ بار این کار رو نکرده بودم و بخاطر همین مردود شدم. همون موقع بوک کردم برای هفته بعدش چون وقتی که مردود بشید یک هفته باید تا امتحان بعدی فاصله باشه .
اینجا یه قانون مسخره هست که میگه وقتی شما تو امتحان رانندگی مردود شدید دیگه نمیتونید با ترجمه گواهینامه یک کشور دیگه رانندگی کنید . یعنی من که اون موقع قبل از امتحان صلاحیت رانندگی داشتم حالا که مردود شدم دیگه ندارم . حتی همون موقع تست آفیسر بهم گفت که بگو یک نفر بیاد و ماشینی رو که آوردی باهاش امتحان دادی رو برات برگردونه! . اگه خودم میروندم و اتفاقی میافتاد یا پلیس جلومو میگرفت کلی باید تاوان پس میدادم. من هم که کسی رو نداشتم بیاد ماشین رو برگردونه این ریسک رو کردم و بدون گواهینامه ماشین رو تا اونجایی که رنت کردم برگردوندم ولی کلا اینجا تخلف از قانون عواقب خیلی بدی داره و توصیه میکنم شما این کار رو نکنید.
خوب یک هفته منتظر موندم تا روز امتحان رسید . تو این یک هفته اصلا تمرین نکردم . چون نه گواهینامه داشتم که برم ماشین رنت کنم نه پول زیادی که ساعتی ۵۰ دلار برای تمرین رانندگی بدم . ولی برای امتحان بهتر دیدم که زنگ بزنم به آقای مربی. یک ساعت زودتر از امتخان اومد و یکمی تمرین کردیم و ایرادهامو گفت و با هم رفتیم برای امتحان . به قول خودش ۲۳ سال بود تعلیم رانندگی میداد . تو موتور رجیستری(همونجا که امتحان میدن) همه میشناختنش و با تست آفیسر هم کلی سلام علیک داشت . اینجا گفته میشه که پارتی اثری نداره ولی همینکه تست آفیسر میبینه که شما با مربی رانندگی اومدین امتحان بدین یکمی تو تصمیمش برای قبولی و مردود کردن شما میتونه تاثیر داشته باشه . تست آفیسر من یک آقای هندی بود و در طول مدت امتحان کلی باهام حرف زدیم در مورد همه چیز بجز رانندگی خیلی آدم خوش اخلاقی بود از شانس من بعدشم بدون اشکال قبول شدم رفت پی کارش .
راستش خودم رو برای ۳-۴ بار مردودی آماده کرده بودم چون اینطور که دوستان میگفتند هر کدوم چندین بار مردود شده بودند ولی من با یک بار مردودی با کمترین تمرین .
من ۱۰ سال بود که تو ایران رانندگی میکردم . البته رانندگی اینجا با ایران خیلی تفاوت داره ولی تجربه و احتیاطی که موقع رانندگی باید داشته باشید تفاوتی نداره. چیزی که هست من یک جلسه با این آقای مربی که خیلی هم آدم خوبی بود موقع تمرین دیدم عملا داره اونهمه سال تجربه رانندگی و اعتماد بنفسی که در این زمینه داشتم همه داره زیر سوال میره! چون مرتب موقع رانندگی ازم اشکالاتی میگرفت که اصلا وارد نبود یعنی مربوط به طرز زانندگی در سیدنی نمیشد و یک اشکالات کلی بود که یک راننده با تجربه در هرجای دنیا که باشه رعایت میکنه . این نوع اشکال گیری بجای اینکه به آدم کمک کنه بدتر اعنماد بنفس رو پایین میاره و کا رو خراب تر میکنه . یعنی بجای اینکه پول میدی بهتر بشی بدر تر میشی ،من هم دیگه تمرین با مربی رو ادامه ندادم .
من فکر میکنم مشکل اغلب راننده های با تجربه که چندین بار تو امتحان مردود میشن همین باشه ، یعنی تمرین بیش از اندازه با مربی و از دست دادن اعتماد بنفس! بنابر این نسخه من برای ایرانیهای عزیز که تازه به اینجا تشریف میارن اینه که ابتدای کار امتحان آیین نامه رو بگذرونند تا با قوانین جاده های اینجا آشنا بشن بعدش یک ماشین دست و پا کنند و خودشون با توجه با قوانین اینجا رانندگی کنند با همون ترجمه گواهینامه ایران . چند روز که رانندگی کردند و میزون خیابونهای چپکی اینجا اومد دستشون با مربی تماس یگیرند و طی مدت یک تمرین یک ساعته از مربی بخواند که اگه اشکالی از لحاظ رانندگی در استرالیا دارند بهشون گوشزد کنه چون ممکنه آدم خودش متوجه نشه . اینجا مربی اصرار میکنه که شما باید چندین ساعت دیگه تمرین کنید باهاش و پول بدید که شما نباید قبول کنید و فقط وقت امتحان رانندگی رو باهاش ست کنید که یک ساعت قبلش هم بیاد اونم نه اینکه بهتون اموزش بده یا ایراد بگیره ، چون اینطوری قبل از امتحان باز اعتماد بنفس خراب میشه ، فقط ازش میخواین که نقش تست آفیسر رو بازی کنه و بدون هیچ صحبت اضافه ازتون امتحان رانندگی بگیره و در آخر اشکالاتتون رو بگه . اینطوری موقع امتحان دقت میکنید که این اشکالات رو تکرار نکنید.
خوب اینهمه از تجربه من بود امیدوارم که موفق باشید